۵نکته براى افزایش فروش با بهبود استراتژى هاى بازاریابى
هدفتان از کسب و کار چیست؟ آیا یک استراتژی بازاریابی با کیفیت دارید تا مشتریان دوباره به شما مراجعه کنند؟ آیا میدانید که مشتریانتان چه کسانی هستند؟
اینها سؤالات مهمی هستند که در هنگام ارزیابی استراتژی بازاریابی با کیفیت باید مطرح کنید. در اینجا برخی ایده ها و سوالها مطرح میشوند که شما باید از خودتان بپرسید تا بتوانید اهداف کلی و نیز فروش کسب و کارتان را رونق دهید.
هدف کسب و کار شما چیست؟
بسیاری از افراد فکر میکنند هدف کسب و کار همواره به دست آوردن سود است اما این درست نیست. همه تلاش های کسب وکارهای موفق برمبنای ایجاد و جذب مشتری به هر طریق ممکن صورت می پذیرد. سود نتیجه ی ایجاد و حفظ مشتریان به صورت مقرون به صرفه در طول زمان است.
هزینه ایجاد مشتری ها در مرحله اول خیلی بالا است. هزینه حفظ آنها خیلی کمتر از هزینه جذب آنها در وهله اول است.
اگر شما شرکتهایی را مطالعه کنید که بیشترین بازده را در بازاریابی دارند٬ متوجه میشوید که استراتژی های آنها با هدف ایجاد مشتریان و بعد حفظ و نگهداشتن این مشتریان است.
۱. کیفیت بالا به عنوان یک استراتژی بازاریابی
شاید سودآورترین استراتژی بازاریابی این است که محصولات یا خدماتی با کیفیت بالا ایجاد کند. کیفیت قویترین و اثربخشترین استراتژیها است.۹۰% از موفقیت کسب و کار شما در وهله اول بوسیله کیفیت آنچه تولید میکنید تعیین میشود. مردم همیشه از یک تأمینکننده باکیفیت میخرند و اغلب موارد پول بیشتری هم پرداخت میکنند و بارها به شرکتی بر میگردند که کالاها و خدمات با کیفیت بالا ارائه میکند.
شاید بهترین تعریف یک ”برند“ که شهرت شما در بازار است این عبارت باشد “ وعدههایی که میدهید و وعده هایی که به آن عمل میکنید“. رتبهبندی کیفیت بر حسب اینکه چه درصدی از محصولات یا خدمات شما آنچه را که برای جذب مشتریان وعده دادهاید برآورده میکند٬ تعیین میشود.
نه تنها خود محصول بلکه روشی که شما با مشتریان در نخستین تماس برخورد میکنید و در کل زمانی که از محصول یا خدمات شما استفاده میکنند با آنها رفتار میکنید٬ هم بخشی از کیفیت است. مردم همیشه به تأمین کننده های با کیفیت کالاها و خدمات بدون در نظر گرفتن قیمت محصولات یا خدماتشان مراجعه میکنند.
۲. مدیریت ارتباط با مشتری(CRM)
یک عامل حیاتی دیگر در موفقیت بازاریابی وجود دارد که به ”ارتباطات“ مربوط میشود. امروزه بیشتر و بیشتر به این موضوع پی میبریم که کیفیت ارتباطات در کسب و کار و روابط با مشتریان عامل اساسی برای ایجاد و حفظ و نگهداری آنان است.
وقتی که مردم چیزی را میخرند٬ چه درصدی از تصمیم به خرید آنان منطقی و چه درصدی از آن احساسی است؟ مردم ۱۰۰ درصد احساسی هستند. آنها به صورت احساسی تصمیم میگیرند و بعد بر اساس عقل آن را توجیه میکنند. اینکه چه احساسی دارند و اینکه باور دارند بعد از خرید چه احساسی خواهند داشت٬ تعیینکننده این است که آیا از شما خرید میکنند یا خیر.
مشتریان به کسب و کاری که با آن ارتباط برقرار میکنند وفادار خواهند بود. کیفیت رابطههایی که با مشتریانتان ایجاد میکنید تعیین کننده موفقیت یا شکست کسب و کار شما است.
۳. فروشهای موفق از طریق حفظ مشتری
آیا میدانید که برای کسب یک مشتری جدید چه مقدار هزینه صرف میکنید؟ هزینههای مربوط به کسب مشتری تعیین کننده موفقیت کسب و کار شما است. حفظ مشتری برای شما چه معنایی دارد؟
هر شرکتی مشغول “ خرید مشتریان “ است. هر شرکتی یک هزینهی بهدست آوردن و جذب مشتری دارد.
هزینه بهدست آوردن مشتری از پولهایی تشکیل میشود که شما به هر فردی و به هر روشی میپردازید تا اینکه برای نخستین بار یک مشتری را بهدست بیاورید. شرکت در صورتی که بتواند مشتریان را با مقدار پول کمتری از سود خالصی که مشتری در کل زندگیاش به عنوان خریدار برای شرکت به ارمغان میآورد نگهداری کند٬ میتواند در آن کسب و کار باقی بماند.
اگر شرکت شما مشتریان را با هزینه کمتری از سودی که از مشتری بهدست میآورد٬ حفظ میکند٬ میتوانید تقریباً هیچ پولی صرف نکنید و مشتریان بیشتر و بیشتری بهدست بیاورید. این یکی از رازهای بزرگ موفقیت کسب و کار و از ضروریات بازاریابی اثربخش است.
۴. همین حالا بازار هدف خود را شناسایی کنید
امروزه هدف شما شناسائی بازار هدف٬ مشتری ایده آل یا کامل و سپس اندیشیدن به چیزی است که به مشتری ارائه کنید. چیزی منحصر به فرد و خاص که هیچ رقیب دیگری ارائه نمیکند.
این به شما اجازهی ایجاد تمایز معناداری را میدهد که فروش بیشتر را برایتان به ارمغان میآورد و اغلب فروشتان با قیمتهای بالاتری نسبت به رقبا انجام میشود. تمایزهای معنادار به عنوان کلیدی عمل میکند که در بازار٬ شما نخستین انتخاب برای آن نوع و توصیف خاص مشتری شوید.
۵. کاری کنید که استراتژی بازاریابیتان برای شما کارایی داشته باشد
هیچ اقدام بازاریابی در انزوا انجام نمیشود. همیشه بازاریابی با چیزهای دیگری که برای همان مشتری با همان مقدار پول در دسترس هستند٬ همراه است. همیشه رقابت وجود خواهد داشت. از چیزهایی که باعث میشود شما و تلاشهای بازاریابی تان منحصر به فرد شود یادداشت برداری کنید.
موفق بودن در استراتژی بازاریابیتان باید به شکل پیوسته با تمرکز بر مشتری شما و چیزی که میخواهد و چیزی که فردا خواهد خواست همراه باشد. در عین حال که باید چشمتان به رقیبتان هم باشد و از اینکه رقیب چه کار میکند٬ چه میخواهد انجام دهد و اینکه چطور همان مشتری را جذب میکند٬ آگاه شوید.
منبع: cstland.com