it زندگی با طعم

it زندگی با طعم


استیو جابز؛ پدر اپل جین جنینگز بارتیک؛از اولین زنان برنامه نویس جان مک کارتی؛ پدر هوش مصنوعی چارلز والتون ؛ پدر RFID
يكشنبه, ۱ آذر ۱۳۹۴، ۱۲:۱۶ ب.ظ

درک نحوه تالیف صفحات وب

الف- عناصر تشکیل دهنده صفحات وب:

 هر صفحه وب را میتوان به دو بخش تقسیم کرد:

بخش اول آن قسمتی از صفحه است که برای بیننده قابل مشاهده است و اجزای قابل روئیت یک صفحه وب را شامل میشود. قسمت دوم یک صفحه وب دستوراتی است که باعث ایجاد اجزای قابل روئیت شده و برای بیننده غیر قابل مشاهده میباشد.

اجزای قابل روئیت صفحات وب عبارتند از:   عنوان-تیترها-متن معمولی-امضا-خطوط افقی- تصاویر Inline – رنگ پس زمینه- انیمیشن-هایپرلینکها- طرحهای تصویری- لیستها- فرمها

بخشهای غیر قابل روئیت شامل: اطلاعات شناسایی- توضیحات- کدهای جاوا اسکریپت- جاوا اپلت- طرح تصویری و کدپردازش فرمها


ب-نحوه کار کردن صفحات وب:

بطورکل میتوان تالیف یک صفحه وب را برابر با تولید یک فایل HTML که قابل انتشار در سرورهای وب و بازخوانی توسط مرورگرها browsers  باشد دانست. یک فایل HTML علاوه بر آنچه در صفحه وب ظاهر میشود شامل شناسه های HTML یا (HTML TAGS) نیز میباشد. این شناسه ها همان کدها برنامه HTML است که به مرورگر اعلام میکند چه کار باید بکند.

یک مرورگر باید حداقل بتواند اسناد HTML را با استفاده از پروتکل HTTP از سرورهای وب دور دریافت کند و شناسه های HTML موجود در سند را تفسیر کرده و در نتیجه موارد لازم را اعمال کند. دو مرورگر معروف و قدرتمند که به عنوان رقیب یکدیگر شناخته میشوند عبارتند از : Internet Explorer  در سیستم عاملهای ویندوز و Netscape Navigator در سیستم عاملهای مکینتاش. نسخه های گوناگونی از هر دو مرورگر ذکر شده ارائه شده است که بسته به نسخه وبندوز مورد استفاده با هم فرق دارند. در ویندوز 98 نسخه 4 Internet Explorer ودر ویندوزXP  نسخه 6 به همراه نصب ویندوز، نصب میشود.

 مرورگرهای دیگری نیز وجود دارند مانند  Cello و DOSlynx .

مرورگر DOSlynx برای آن دسته افرادی است که به هر دلیل مایلند در حالت DOS صفحات وب را مشاهده کنند. بدیهی است که در این حالت فقط متن قابل روئیت خواهد بود.

نکته ای که دراینجا مطرح است اینکه یک برنامه نویس HTML باید حتی الامکان صفه وب خود را طوری طراحی کند که کاربران در سراسر جهان با هر مرورگری بتوانند از تمام امکانات صفحه بهره گرفته و آن را کامل مشاهده کنند. به این منظور در یک سندHTML باید از شناسه های مجاز و استاندارد استفاده کرد و تا حد امکان از پسوندها(Extensions) در سند خود استفاده نکنیم. پسوندها بطور خلاصه به شناسه های جدید اطلاق میشود که برخی قابلیتهای جدید را در صفحات وب ایجاد کرده ولی هنوز به عنوان بخشی از استاندارد HTML شکل نگرفته اند.

در صورت استفاده از پسوندها بهتر است در جایی از صفحه از پیغامهای زیر استفاده شود:

Best when viewed through Netscape Navigator

Enhanced for Internet Explorer

ج) نحوه استفاده از تصویر و صوت

تصاویر و صوت: با توجه به اینکه HTML فقط حاوی متن است، پس تصاویر و صوت در واقع بخشی از یک فایل مرجع HTML نمیباشد و باید به یکی از دو روش زیر به یک صفحه وب پیوند یابد.

-تصاویرInline : استفاده از فایلهای گرافیکی که نام فایل و محل آنها در سند HTML ذکر شده و توسط شناسه هایی در قالب یک تصویر شناسایی میشوند. تمام تصویرهایی که هنگام بازکردن یک صفحه وب مشاهده میکنیم از این نوع هستند.

- استفاده از رسانه های خارجی: در این روش از تصاویر، اصوات یا فایلهای ویدئویی که نام و محل آنها در قالب هایپرلینکهایی در سند HTML نمایان میشود. پس این فایلها بطور خودکار ظاهر نمیشوند بلکه درصورت فعال شدن فایلی را جهت اجرا نمایش load میکنند.

د)  روش سازماندهی یک وبسایت:

یک سایت وب از تعدادی صفحه تشکیل شده که میتوانند بسته به طرح مورد استفاده در ساخت آن بصورتی منطقی پشت سرهم یا بدون طی کردن روالی منطقی با دنبال کردن یک سری هایپرلینکها ظاهر شوند. در سازماندهی یک وب سایت با تعدادی (معمولاً زیاد) صفحه طراحی شده سر و کار داریم که باید برای ارتباط این صفحات بهم از یک یا چند الگو استفاده کنیم.

به منظور طراحی صفحات  ابتدا صفحات را روی کاغذ طراحی میکنیم و آنها را توسط خطوطی به یکدیگر ارتباط میدهیم.

 نحوه این ارتباط، طرح سازماندهی وب سایت ما خواهد بود پس در حین بنا کردن  طرح کلی سایت لازم است به ساختار منطقی نمایش خود و به چگونگی قرار گرفتن مطالب داخل هر صفحه توجه کنیم. در زیر نمونه ای از طرحهای رایج که در وب سایتها بکارگرفته میشوند آمده است:


- طرح Billboard : یک صفحه واحد ساده که تشریح کننده یک شخص، یک محصول یا تجارت است. اکثر صفحات وب از این نوع هستند. این طرح اغلب حاوی منابع و پیوندهایی به منابع مرتبط و مورد علاقه مولف در وب میباشند اما هیچ پیوندی به صفحات بعدی از همان سند ندارند.

نمونه بارز این طرح صفحه مشخصات مشترکین Yahoo یا همان صفحه (Yahoo Profile) است.

- طرح One-page linear : یک صفحه وب (کوتاه یا بلند) که برای خوانده شدن از بالا به پایین طراحی میشود. گزارشهای علمی، شرایط و ضوابط و قانونهای اداری استخدامی معمولا در این طرح ارائه میشوند.

- طرح Multi-page linear : همانند صفحات خطی تک صفحه ای میباشد با این تفاوت که این صفحات همانند یک داستان به چند صفحه که از ابتدا به انتها بصورت منطقی پشت هم آمده و تقسیم میشوند و با قرار دادن یک پیوند در انتهای هر صفحه خواننده را به صفحه بعدی هدایت میکند. زندگینامه ها، صفحات مربوط به شعر و داستان معمولاً از این طرح در ساختار خود استفاده میکنند.

- طرح Hierarchical : به این ساختار، ساختار کلاسیک وب نیز گفته میشود و در آن یک صفحه فوقانی (صفحه خانگی) وجود دارد که حاوی پیوندهایی به سایر صفحات میباشد. در نتیجه ساختاری مانند گراف درختی بوجود می آید.

 

- طرح Web : ساختاری درختی است که فاقد سلسله مراتب ساختار Hierarchical میباشد. این ساختار حاوی چند سند است که هریک از آنها میتواند دارای پیوندی به دیگری باشد. در نتیجه خوانندگان صفحات وب میتوتنند بدون رعایت هیچ  مسیر مشخصی از صفحه ای به صفحه دیگر لینک شوند. به دلیل امکان انتقال آزاد از صفحه ای به صفحه دیگر این ساختار مناسبترین ساختار جهت ارائه موضوعات است.

 با توجه به موضوع وب سایت برای سازماندهی آن باید بدنبال بهترین ساختار باشیم.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۹/۰۱
AS Moosavian