it زندگی با طعم

it زندگی با طعم


استیو جابز؛ پدر اپل جین جنینگز بارتیک؛از اولین زنان برنامه نویس جان مک کارتی؛ پدر هوش مصنوعی چارلز والتون ؛ پدر RFID
جمعه, ۲۰ آذر ۱۳۹۴، ۱۰:۰۳ ق.ظ

برون سپاری چیست؟

برون سپاری موضوع جدیدی نیست، و تصمیم گیری درباره این پرسش که "چه چیزی باید در داخل سازمان تولید، و چه چیزی باید از خارج از آن تأمین شود؟" مدت های طولانی، محور بحث در کسب و کار بوده است. مبانی نظری برون سپاری به مفهوم هزینه معامله بر می گردد؛ و این مفهوم با تئوری هزینه معاملات ویلیامسون ( 1975) بیان می شود. در این تئوری هزینه معامله تنها معیار تصمیم گیری برون سپاری است. محققان، از دیدگاه های نظری متفاوتی برای مطالعه فعالیت های برون سپاری استفاده کرده اند؛ و متعارف ترین دیدگاه، افزایش سود است. تصمیم گیری برای برون سپاری و یا عدم برون سپاری نمی تواند بدون ملاحظه دقیق سودمندی بکارگیری آن، گرفته شود. یک شاخه از مقالات، از تجزیه و تحلیل تئوری هزینه داد و ستد[1]  بهره برده اند، و بر این مبنا مقالات علمی بسیاری در زمینه برون سپاری، بر توان بالقوه صرفه جویی در هزینه ها تمرکز کرده اند. برون سپاری فزاینده عملیات کلیدی در تجارت، و روند تأکید بر روابط مشارکتی، منجر به توجه بیشتر مقالات علمی به روابط برون سپاری شده است؛ اما تاکنون، مطالعات برون سپاری بیشتر بر مبنای اصولی مانند "ساخت یا خرید"، "ادغام عمودی"، "به حداقل رسانیدن هزینه معامله" و "شایستگی های اصلی [2]" متمرکز بوده اند(مالتز و الرام،1999).

دانشمندان زیادی تعاریف متفاوتی از برون سپاری ارائه کرده اند مثلا رودریگز و روبینا (2004) برون سپاری را عمل انتقال بعضی از فعالیت های داخلی یک سازمان و واگذاری حق تصمیم گیری به عرضه کننده بیرون از سازمان بر اساس یک قرارداد مشخص تعریف کرده و به عبارتی مفهومی که بر اساس آن بخشی از وظایف یک شرکت از داخل به خارج شرکت منتقل شده و توسط دیگران انجام می شود، برون سپاری را تداعی می کند .

از نظر گیلی و گریر (2002) برون­سپاری عبارتست از عقد قرارداد با عرضه کننده بیرونی برای انجام فعالیت­هایی که قبلا در شرکت انجام می­شد؛ یا انجام فعالیت­هایی که کاملا جدید هستند. امروزه واژه برون سپاری جایگزین مفهوم سنتی پیمانکاری فرعی شده است. با این وجود، برخی از نویسندگان بین این دو اصطلاح تفاوت قائل اند. افرادی مثل شاو و فیر (1997) برون سپاری را شکلی از فعالیت پیمانکاری می دانند که قبلا در شرکت انجام می شده و اکنون انجام آن ها به دیگران واگذار شده است. به عبارت دیگر، برون سپاری جایگزین خدماتی شده است که قبلا توسط شرکت انجام می شد. لوه و ونکاترامان(1992) ، برون سپاری را "همکاری قابل توجه فروشندگان خارجی در تأمین منابع فیزیکی و یا انسانی مرتبط با زیرساخت های سازمان خریدار" تعریف می کنند.


[1] Transaction Cost Theory

[2] Core Competences

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۹/۲۰
AS Moosavian

کنترل پروژه