تجارت الکترونیکی به خریدوفروش کالا و خدمات از طریق اینترنت گفته می‌شود. مفهوم تجارت الکترونیکی برای اولین بار در دهه‌ی ۶۰ میلادی مطرح شد. با افزایش دسترسی به شبکه‌ی جهانی اینترنت در دهه‌ی ۹۰ میلادی، به‌تدریج سروکله‌ی فروشندگان آنلاین پیدا شد. سال ۱۹۹۵ بود که «جف بزوس» (Jeff Bezos) کسب‌و‌کار فروش آنلاین کتاب را شروع کرد و اولین گام برای آغاز امپراتوری «آمازون» را برداشت. آمازون، کسب‌و‌کار آنلاینش را با فروش اینترنتی کتاب شروع کرد.

در همان سال، شرکت «ای‌بی» (eBay) هم با راه‌اندازی یک وب‌سایت مخصوص مزایده، وارد این عرصه شد.

همگام با پیشرفت فناوری‌ اطلاعات و افزایش دسترسی عموم به اینترنت، تجارت الکترونیکی هم بیست سال فرصت داشت تا تکامل پیدا کرده و به وضعیت امروزی برسد.

در کتاب‌های مختلف، تجارت الکترونیکی را در چهار دسته‌ی مختلف تقسیم‌بندی می‌کنند و از آن‌ها به‌عنوان سناریو‌های فروش یاد می‌شود. به‌طور خلاصه این چهار گونه عبارت‌اند از:

تجارت الکترونیکی به سبک B2B

کلمه‌ی اختصاری B2B از عبارت انگلیسی Business to Business آمده؛ در اینجا از مشتری (به معنای عامیانه‌اش) خبری نیست و معاملات بین صاحبان کسب‌وکار صورت می‌گیرد. یک مثال ساده می‌آوریم: پلتفرمی آنلاین را در نظر بگیرید که در آن یک تولید‌کننده‌ی مواد غذایی از یک تولید‌کننده‌ی نمک، جنس می‌خرد. «علی‌بابا» (Alibaba) از بزرگ‌ترین بازارهای آنلاین B2B است.

tejarate-sade3-index-way2pay-94-08-25صفحه‌ی اصلی وب‌سایت Alibaba

تجارت الکترونیکی به سبک B2C

این کلمه از عبارت انگلیسی Business to Customer ریشه گرفته است؛ ‌این نوع از تجارت الکترونیک، بیش از سایرین برایمان آشنا است. سایت‌هایی مثل آمازون و دیجی‌کالا در این دسته قرار می‌گیرند. در اینجا یک کسب‌و‌کار، در قالب یک فروشگاه اینترنتی، کالاهایی را برای فروش در اختیار مشتریان عام قرار می‌دهد. ناگفته نماند که آمازون از طریق پلتفرم Amazon Business فعالیت‌هایی از نوع B2B هم انجام می‌دهد.

tejarate-sade4-index-way2pay-94-08-25صفحه‌ی اصلی وب‌سایت Digikala

.

تجارت الکترونیکی به سبک C2B

C2B از کلمه‌ی Customer to Business نشأت گرفته؛ این‌گونه سایت‌ها را در چند سال اخیر زیادتر می‌بینیم. در این‌گونه از تجارت الکترونیک، مشتری یک پروژه را تعریف کرده و بودجه‌‌ی خود را برای انجام پروژه مشخص می‌کند. در این حالت صاحبان کسب‌وکار (در بسیاری از موارد افراد متخصص یا فریلنسرها) حق‌الزحمه‌ی خود را برای انجام پروژه اعلام می‌کنند. مشتری وارد عمل می‌شود و شرکت موردنظرش را انتخاب می‌کند. وب‌سایت‌هایی مثل «پونیشا» (Ponisha.ir) یا «ایلنس» (Elance.com) کارشان از جنس C2B‌ است.

tejarate-sade5-index-way2pay-94-08-25صفحه‌ی اصلی وب‌سایت Elance

.

تجارت الکترونیکی به سبک C2C

این کلمه از عبارت انگلیسی Customer to Customer آمده؛ در این نوع از تجارت الکترونیک، مشتری‌ها به‌طور مستقیم باهم در تعامل‌ هستند. افراد می‌توانند کالاهای موردنظرشان را برای فروش بر روی سایت قرار دهند یا این‌که نسبت به خرید کالا از سایر افراد اقدام کنند. وب‌سایت‌هایی مثل «ای‌بی» (eBay) و «اتسی» (Etsy) در این دسته‌ قرار می‌گیرند.

tejarate-sade6-index-way2pay-94-08-25صفحه‌ی اصلی وب‌سایت Etsy  ‌‌

در کنار این چهار دسته، دو مفهوم مهم دیگر هم وجود دارند که این روزها بیشتر مورداستفاده قرار می‌گیرند. بد نیست این دو عبارت را هم به خاطر بسپارید: «خرده‌فروشی آنلاین» (Online Retail) و «بازار آنلاین» (Online Marketplace).

یک خرده‌فروش آنلاین، کالاهای موردنیاز عموم را در یک پلتفرم آنلاین (وب‌سایت یا اپلیکیشن موبایل) برای فروش در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. کل فرایند توسط صاحب اصلی کسب‌وکار، کنترل و مدیریت می‌شود. دیجی‌کالا از نمونه‌‌های داخلی این نوع تجارت الکترونیکی است. پیش‌ازاین در مورد دلایل منطقی خرید از یک فروشگاه آنلاین برایتان نوشته بودیم. اما در مدل «بازار آنلاین»، شرکت‌ها و افراد شخص ثالث حضور پررنگی دارند؛ به‌طوری‌که می‌توانند خودشان محصولات موردنظرشان را برای فروش روی سایت قرار دهند. فعالیت‌های سایت‌هایی مثل «اتسی» (Etsy)، علی‌بابا و آمازون از نوع بازار آنلاین است.

‌‌‌ tejarate-sade7-index-way2pay-94-08-25در چند سال اخیر، دو پدیده‌ی دستگاه‌های موبایل و شبکه‌های اجتماعی به شکل غیرمستقیم، نقش بسزایی در همه‌گیرتر شدن تجارت الکترونیکی بازی کرد‌ه‌اند. کم‌کم مردم به خرید از طریق اپلیکیشن‌های موبایل عادت می‌کنند؛ شبکه‌های اجتماعی هم این پتانسیل را دارند که مردم را گروه‌گروه به سمت سایت‌های تجارت الکترونیکی هدایت کنند. اگر می‌خواهید در مورد روند آینده تجارت الکترونیک بیشتر بدانید، مطلب «۷ نکته‌ی طلایی تجارت الکترونیک در سال ۲۰۱۵» را از دست ندهید.

منبع: دیجی کالا